...

Het is een zonnige lentedag in mei, wanneer ik in mijn auto richting het Groene Hart rij. Ik heb een wandelroute door Hooge Boezem van bijna 10 kilometer voor de boeg samen met Anne-Marie. Ik ken Anne-Marie van Instagram. Ze schreef het boek Simpelweg Gelukkig over haar tocht naar Santiago en ik mocht dat lezen. Toen Anne-Marie in 2021 het Pieterpad wandelde, hebben we elkaar voor het eerst ontmoet op het terras van een hotel op de Holterberg. Vandaag is de tweede ontmoeting gecombineerd met een heerlijke wandelroute.

Praktische informatie

De wandeling: Wandelroute Hooge Boezem
Afstand: 9,5 kilometer
Soort wandeling: rondwandeling
Startpunt: Zwembad De Loete, Haastrecht
Parkeren: Bredeweg 2, Haastrecht
Markering: Komoot app

Hooge Boezem

Tijdens mijn zoektocht voor een mooie wandelroute samen met Anne-Marie, was het Groene Hart de makkelijke keuze. Dat is waar Anne-Marie woont en ik nog niet veel heb gewandeld. Via Komoot kwam ik uit op de pagina 9 mooiste wandelroutes rond Vlist waar ik een mooie route koos en ik heb deze iets aangepast naar mijn wensen. Zo ontstond de route die wij die zonnige vrijdag wandelde.

De Hooge Boezem is een natuurgebied van het Zuid Hollandslandschap in de ‘achtertuin’ van Haastrecht. Niet ver van de Reeuwijkse plassen. Al in de 15e eeuw werd dit gebied gebruikt voor het laten overlopen van de rivier de Vlist in geval van hoog water. En zo wordt Hooge Boezem nog steeds gebruikt. Zit er teveel water in de rivier, dan gaat het gemaal aan het werk en pompt het water het natuurgebied in. Hierdoor heeft de Hooge Boezem zich kunnen ontwikkelen tot een mekka voor watervogels. Tijdens de wandeling zien we honderden ganzen, reigers, kieviten, wulpen en ooievaars.

Maar eerst koffie

De wandeling kunnen we natuurlijk niet starten voordat we samen een kop koffie hebben gedronken. Ik rij in eerste instantie dan ook naar het huis van Anne-Marie waar we in de tuin koffie drinken en bijpraten. Uiteindelijk vertrekken we een uurtje later richting de Hooge Boezem, waar we de auto bij het zwembad parkeren en op pad gaan.

Het is een heerlijke lentedag, wat perfecte Hollandse plaatjes oplevert. Groen gras, bloeiend fluitekruid en koolzaad, blauwe luchten, witte wolken en grazende koeien. Tussen de weilanden door over wandelpaden omringt door knotwilgen.

Onverwachte ontmoeting

Op één van die wandelpaden loopt er een stel voor ons met een hondje. We letten er niet heel erg op, want we hebben het te druk met fotograferen, filmen en kletsen. Aan het einde van het wandelpad draait het stel zich om en komt ons weer tegemoet lopen. Wanneer we op drie meter afstand van elkaar zijn, herkennen Anne-Marie en de vrouw elkaar. Ze zijn elkaars nichten en komen elkaar nu zomaar tegen tijdens een wandeling. Ik zeg altijd toeval bestaat niet, want iets heeft hen samen op dit pad gebracht.

Na een dikke knuffel en een kort gesprek gaan we allemaal onze eigen weg. Anne-Marie en ik komen uit op een fietspad dat rondom de Hooge Boezem loopt. Rechts langs het pad loopt de rivier de Vlist met knotwilgen aan de oever. Links verschijnen hier en daar schitterende boerderijen. De tieners die ons passeren op de fiets zeggen allemaal vrolijk gedag. Het fietspad volgen we een tijdje, terwijl we genieten van de vogels en bloemen die we onderweg tegenkomen.

Verborgen bijzonderheden

We weten dat we na een tijdje linksaf moeten en we letten goed op waar. Dat is goed want het pad valt niet enorm op, maar is daarentegen wel super leuk. Via vijf treden komen we bij een klaphekje en een smal pad tussen bomen door. We gaan over een bruggetje en komen in een veld dat geel ziet van de korenbloemen. We zijn blij dat we het klaphekje opmerkte want dit stukje is toch wel heel erg leuk.

Iets verderop staat een picknickbank. De perfecte plek voor een boterham. Terwijl we hier zitten bekijken we waar we hierna heen moeten. Er loopt geen pad vanaf de picknicktafel. We zien wel dat we vanaf hier zo een weiland inlopen waar een pony en een paard staan. Er staat ook geen hek tussen de paarden en ons bankje. En een stukje verderop zien we een hek met een opstapje over het hek heen. Over het hek een weiland met koeien in… Zou dat de weg zijn?

Door de weilanden van Hooge Boezem

Na het broodje vervolgen we de weg… door het weiland. We wandelen langs de paarden die ons compleet negeren. Klimmen over het hek en staan direct oog in oog met een grote koe. Deze varianten hebben gelukkig uiers. Zoals jullie misschien weten heb ik ooit een bijzonder spannende ervaring gehad in een wei met 15 stieren. Dat hoef ik niet per se te herhalen.

Maar deze koeien in Hooge Boezem zijn heel rustig en het tegenovergestelde als de stieren in de Weipoort. Anne-Marie en ik wandelen langs de rand van het weiland en krijgen af en toe een nieuwsgierige blik van de koeien. Maar meer niet. Geen hysterische en nieuwsgierige praktijken. Na een tijdje durven we even stil te staan en wat foto’s en video’s te schieten.  Voor we het weten hebben we de andere kant van

Bijzondere bruggetjes en overstapjes

Hooge Boezem zit vol met bijzondere bruggetjes en overstappen over hekken. Na het weiland mogen we nog een stukje rechtdoor langs een akker, waar we aan het einde over een smalle brug wandelen. Na tien meter volgt de volgende brug, die we bereiken door een overstapje. Hier slaan we linksaf, klimmen weer over een hek en vervolgen onze weg over een graspad langs de Lange Vliet. Soms door het hoge gras.

Ondertussen vinden we de mooiste ganzenveren in het gras en zien we heel veel ganzen-ouders met hun jongen in de Vliet zwemmen. Halverwege komt een wielrenner ons tegemoet rijden. We vragen ons hardop af wat hij hier doet. Er staat aan beide zijden van dit wandelpad een hek, het is een hobbelig graspad en niet bedoeld voor fietsers. Toch gek wat sommige mensen (of rare vogels) doen in de natuur…

Het witte schelpenpad

Het zal je niet verbazen, maar we klimmen nog een keer over een hek en komen uit een op een wit schelpenpad. Het is een fiets- en wandelpad, waar het gelukkig rustig wandelen is. Over het witte pad, het Hoonaardpad, komen we langs weilanden met schaapjes en een boerderij. Het is een schitterend Hollands tafereel. Stel je dit voor: een groen weiland, witte schaapjes onder een eikenboom, een blauwe lucht met witte wolken. Nou heb ik gelogen?

Uiteindelijk komen we terug op het fietspad langs rivier de Vlist. We volgen dit pad langs al die mooie boerderijen en uiteindelijk Boezem Molen nr 6.

Boezem Molen nr. 6

Zeven wipmolens maalden sinds de 15e eeuw het water uit de Vlist omhoog in de bergboezem. Van daaruit werd het overtollige water op de Hollandse IJssel geloosd. Door de komst van een stoomgemaal verloren de zeven molens hun functie. Zes werden er in 1914 gesloopt. Alleen boezemmolen nr. 6 overleefde het en kreeg een nieuwe functie als woning. Kap en wieken verdwenen. Tot 2005. Toen kon het Zuid-Hollands Landschap de molen met steun van duizenden donateurs aankopen. Ze hebben de molen gerestaureerd en nu draait hij weer! (Bron: zuidhollandslandschap.nl)

Uiteindelijk komen we terug bij het zwembad waar de auto staat. Ondertussen nog steeds kletsend over wat wandelen voor ons betekent, over het boek dat Anne-Marie aan het schrijven is over het Pieterpad, het groeiende succes van Wandeldingen en nog heel veel meer. Voor we het weten hebben we bijna 10 kilometer in de benen en stappen we in de auto op weg naar Anne-Marie haar huis. Daar drinken we in de tuin nog samen een biertje en kijken we terug op deze heerlijke dag.

Wandelen in de Hooge Boezem

Wat is dit een mooie plek om te wandelen! Vooral in de lente wanneer de natuur groen is en er volop bloemen bloeien langs de wandelpaden. De veelzijdigheid van deze wandelroute maakt het super leuk om hier te wandelen. Afwisseling tussen verhard en onverhard wandelen is perfect, met als hoogtepunt het stuk tussen de koeien door.

Houd je van vogels en vogels fotograferen? Dan is dit gebied perfect! We hebben zo ontzettend veel verschillende soorten vogels gezien. Watervogels, weidevogels en natuurlijk hier en daar een rare vogel 😉 Hetgene dat ook opviel was de rust op de wandelpaden. We zijn niet heel veel wandelaars tegengekomen. Daardoor was er alle tijd voor goede gesprekken, stilstaan bij de omgeving en genieten van de zon.

Meer routes in Zuid-Holland

Boswachterspad Haagse Bos

Het Haagse Bos in het drukke centrum van Den Haag, Zuid-Holland. Het is er een oase van rust. Begin 2023 opende Staatsbosbeheer hier een boswachterspad van 5 kilometer. Vanaf Den Haag Centraal Station wandel je door het bos op zoek naar eekhoorntjes, reeën en...

Deel deze wandeling op Pinterest

mascha

Over mij

Hoi, ik ben Mascha en ik ben dol op wandelen… en schrijven. Dat is dan ook precies de reden dat ik mijn wandelavonturen graag met jou deel. Je vindt hier inspiratie voor natuurgebieden en wandelroutes, tips voor o.a. solowandelen en gratis downloads. Vragen? Neem gerust contact op >>

Deze blog bevat affiliate links. Als je via deze links iets bestelt krijg ik hier een kleine vergoeding voor. Jij betaalt niets extra. Wat een affiliate link inhoudt, vertel ik je in de Disclaimer.

error: Content is protected !!