...

Een duinwandeling, dat is wat ik graag wilde, dus ging ik op zoek naar een leuke route. Uiteindelijk kwam ik uit bij Nationaal Park Zuid-Kennemerland in Noord-Holland. Ik vind het daar prachtig. Aangezien ik al een aantal wandelroutes daar heb gelopen, besloot ik er dit keer zelf eentje uit te zetten. Via Komoot maakte ik een route van bijna 8 kilometer over Landgoed Duin- en Kruidberg.

Praktische informatie

De wandeling: Wandelroute Landgoed Duin- en Kruidberg
Afstand: 7,9 kilometer
Soort wandeling: rondwandeling
Startpunt & parkeren:Parkeerplaats bij Duin- en Kruidberg
Parkeren: Duin- en Kruidbergerweg 74

Parkeren alternatief: Landgoed Duin- en Kruidberg

Het avontuur begint vroeg

Wandeltochten maken in mijn eentje zijn voor mij altijd een avontuur, een wandelavontuur. Nou deze wandeling startte al vroeg met een avontuur. Een parkeeravontuur wel te verstaan. Via mijn navigatie reed ik naar de start van de wandelroute om er een paar meter voor de parkeerplaats achter te komen, dat deze gesloten was. Werkzaamheden stond er op het bord. Ok, wat nu?! En kort overleg met mijzelf resulteerde in de beslissing om naar een andere parkeerplaats van Natuurmonumenten te rijden: Parkeerplaats Midden Heerenduin.

Onderweg daarheen zat ik te bedenken hoe ik mijn wandelroute zou moeten gaan aanpassen. Deze parkeerplaats Midden Heerenduin lag namelijk een heel eind bij mijn route vandaan. Al piekerend en denkend reed ik over de Duin- en Kruidbergweg, toen ik een bord en parkeren zag voor de ingang van het landhuis van Landgoed Duin- en Kruidberg. Ik besloot brutaal te zijn en erop te rijden. Wat ik trof was, naast een parkeerplaats voor gasten van het hotel en restaurant, een grote en bijna lege parkeerplaats voor recreanten. Top! Ik stuurde mijn Aygo die grote parkeerplaats op en zette haar in een parkeervak. Perfect want deze parkeerplaats ligt aan mijn wandelroute en dus kan ik die gewoon wandelen.

–> Tip! Eerder wandelde ik al eens over landgoed Elswout en Buitenplaats Beeckestein. Beiden liggen in (de buurt) van Zuid-Kennemerland.

De historie van Landgoed Duin- en Kruidberg

Het landgoed is ontstaan door samenvoeging van de landgoederen Duin en Berg en De Kruidberg. Stadhouder en koning Willem III kocht in 1682 het Landgoed Kruidberg van Sophia Trip en Daniël Jean Bernard. Bernard had zijn aandeel gekocht van Balthasar Coymans, haar zwager. Het landgoed kreeg al snel ’t Princenbosch als bijnaam. De prins gebruikte het landgoed als jachtverblijf en als kleinere versie van paleis Het Loo.

In 1981 werd het natuurgebied rondom het landhuis eigendom van Natuurmonumenten. Sinds 1995 is het als deel van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland een beschermd Natura 2000-gebied. In het duingebied lopen sedert 2003 Schotse Hooglanders. Het doel van dit beheer met grote grazers is dat de dieren door begrazing en vertrapping de vergrassing en de struikvorming van het duin voor een groot deel teniet doen. (Bron: Wikipedia)

Wild op landgoed Duin- en Kruidberg

Ik zit mijn wandelschoenen in de auto aan te trekken, wanneer mijn aandacht getrokken wordt door beweging op het grasveld voor het landhuis. Mijn ogen doen er even over om scherp te stellen op de beweging, maar dan zie ik het: 12 damherten. Veelal mannetjes met geweien in verschillende maten. Van imponerend tot twee kleine stokjes. Grazend op dat grasveld. Het is een schitterend gezicht.

–> Tijdens een van mijn eerdere wandelavonturen in dit gebied, kwam ik ook al herten tegen >>

Na het aantrekken van mijn schoenen, sluit ik de auto af en ga ik op weg. Op weg naar de duinen van Landgoed Duin- en Kruidberg. Binnen honderd meter heb ik de eerste klim al te pakken. Ik mag een hoge duin op klimmen om mijn route te starten op het wandelpad bovenaan deze duin. Door mijn bewegingen van de auto naar de duintop zijn de damherten verplaatst van het open grasveld naar de beschutting van de bomen. Denkend dat ze daar veilig zijn, maar niet wetend dat mijn wandelpad hun weg zodadelijk weer zal kruisen.

Overstekend wild

Na een paar seconden uithijgen bovenop die duintop, het was een pittige klim, stap ik het wandelpad op De blauwe lijn in de Komoot app geeft aan waar ik heen moet. Het duurt niet lang voordat ik de groep damherten weer tegenkom. Degene met het grootste gewei steekt vlak voor mij de weg over. Hij blijft staan met één voorpoot nog in de lucht… Zijn kop draait langzaam mijn kant op en ik sta doodstil. Het oogcontact dat volgt is magisch.

Wanneer hij eindelijk zijn kop wegdraait en verdwijnt tussen de bomen, schieten de rest van de groep achter hem aan. Tussen de struiken en bomen door en weg zijn ze. Ik geniet nog even na van het moment. Geen digitale foto’s maar gewoon een mentale foto… Een herinnering in mijn hoofd.

Uitkijkpunt

Iets verderop klim ik een stukje verder omhoog om vervolgens heel even van de route af te wijken. Links van mij ligt namelijk een uitkijkpunt met een fantastisch uitzicht over Landgoed Duin- en Kruidberg. Ik tuur over de boomtoppen en duintoppen heen die voor mij liggen. Een stukje verderop zie ik beweging tussen de bomen en zie nog net dat er een witte kont van een ree wegschiet. Ik heb duidelijk geluk vanmorgen met het spotten van het wild.

Zonsopkomst over Landgoed Duin- en Kruidberg

Ondertussen komt de zon steeds verder op over het landgoed. De route neemt mij mee door een schitterend duinbos. Het Landgoed is onderdeel van Nationaal Park Zuid-Kennemerland en ligt in het noorden van het Nationaal park. Ik wandel nu door het duinbos, maar hoe verder ik naar de zee kom, des te opener het landschap zal worden. Ik wandel duin op, duin af, met telkens een ander uitzicht.

Het Nationaal Park

Nationaal Park Zuid-Kennemerland bij Haarlem behoort tot de grootste duingebieden van Nederland. Een avontuurlijk duinlandschap waar je eindeloos kunt wandelen en fietsen. Onderweg kom je meren, bossen, open stukken en uitzichtpunten tegen. Grote kans dat je vanaf zo’n punt een damhert, konijn of Schotse hooglander ziet.

In het Nationaal Park Zuid-Kennemerland beheert Natuurmonumenten vier landgoederen: Duin en Kruidberg, Midden-Herenduin, Heerenduinen en Koningshof. Ze waren ooit eigendom van Amsterdamse kooplieden die hier hun eigen lustoord schiepen. De duinen dienden vooral als jachtgebied. Na de Tweede Wereldoorlog verwierf Natuurmonumenten de landgoederen en nam hen in beheer. (Bron:Natuurmonumenten.nl)

De zon komt tussen de bomen door en zorgt voor de mooiste zonneharpen. Een nevel van licht hangt tussen de grillig groeiende bomen in. De geur van dennenbomen, vermengd met de zilte lucht van de zee. Het is een heerlijk parfum dat om mij heen hangt. En zo wandel ik steeds verder door het bos tot ik de open duinen heb bereikt.

Van bospaden naar zandpaden

De bospaden van heerlijk aangestampt zand worden verruild voor zandpaden van goudgeel zacht zand. Ploeterend, bikkelend en soms zuchtend werk ik mijzelf een weg voorwaarts door de duinen heen. Doordat het zo’n open landschap is geworden kan ik mijlenver kijken. Vooral wanneer ik bovenop een top van een duin sta.

Geen strand voor mij

Landgoed Duin- en Kruidberg loopt vanaf het landhuis helemaal tot aan het strand. Met geen mogelijkheid krijg ik het voor elkaar om het hele landgoed te doorkruisen. Het is gewoon een te verre afstand voor mij. Vlak voor het Cremermeer maak ik dan ook de bocht zodat ik de terugweg in kan slaan voor deze wandelroute. Uiteindelijk zal ik bijna 8 kilometer wandelen. Wil je een langer stuk, dan is het zeker aan te raden om een ronde om het Cremermeer toe te voegen aan de wandelroute.

Het Cremermeer

Midden in Duin en Kruidberg ligt het Cremermeer, vernoemd naar de vroegere eigenaar J.T. Cremer. Een schatrijke ondernemer die in 1907 het huidige landhuis op Landgoed Duin en Kruidberg liet bouwen, destijds het grootste woonhuis van ons land. Hij liet ook het meer graven, verkocht het zand en zette er vis uit. Natuurmonumenten heeft het meer in 2012 minder diep gemaakt. Gunstig voor allerlei planten, vogels en waterbeestjes (Bron:Natuurmonumenten.nl)

Zoals gezegd sla ik voor het Cremermeer linksaf. Het is een heel smal pad, waar je makkelijk aan voorbij zou lopen, maar het blijkt het leukste pad te zijn, dat ik vandaag zal bewandelen. Zo smal als één voet en kronkelend over de toppen van de duinen. Rechts van mij heb ik uitzicht over het Cremermeer en links over het open duinlandschap. In de verte bij een waterpoel staan verschillende Schotse Hooglanders te grazen. Het smalle pad is een verademing om te wandelen, helemaal alleen. Ik kom er niemand tegen.

Terug naar de bospaden

Het smalle pad was het verste punt van de start van de route en langzaam keer ik dan ook weer terug naar de bospaden. Heel langzaam wandel ik terug naar het bos. Eerst kom ik nog terecht op brede schelpenpaden. Van die paden waar het drukker is en waar de wandelclubs je je om de oren vliegen.

Nou straks moet ik nog even snel boodschappen halen en dan Dominique naar de hockey brengen.” Het is een deel van een gesprek dat ik opvang van een groepje van drie dames dat achter mij loopt. Ik hoop ze kwijt te raken doordat ik straks het brede pad in ruil voor een bospad. Helaas. Dat was ijdele hoop. Ze achtervolgen mij. Ik besluit bij het eerstvolgende bankje dat ik tegenkom even een slok water te nemen. De dames passeren mij zonder een groet. Zo druk zijn ze met hun lijstjes en sportverplichtingen. Ik blijf nog even zitten en geniet van de teruggekeerde rust, nu de dames zich van mij verwijderen.

De rust van het bos

Vanmorgen was het zo fijn rustig in het bos, nu wordt het langzaam wat drukker. Ook dat heeft zijn charme. Terwijl ik de laatste kilometer afleg over brede bospaden, geniet ik van de gezinnen met kinderen die tikkertje spelen over de duintoppen, elkaar vertellen over de week die achter hen ligt en kinderwagens voortduwen over het zand. Zij gaan hun wandelavontuur nog starten. Ik heb hem er alweer opzitten en ga met een rugzak vol nieuwe verhalen terug naar huis.

Landgoed Duin- en Kruidberg

Het landgoed is een schitterende plek om te gaan wandelen. Geen doorsnee landgoed met aangelegde bloementuinen, moestuinen met kassen of boerderijen. Maar een landgoed vol met duinbossen en open duinlandschap. Het is, wat mij betreft, één van de mooiste duinlandschappen van Nederland. Samen met Voornes Duin, mijn favoriete plekken (tot nu toe).

Wie hier wil wandelen moet zich wel realiseren dat wandelen in de duinen best pittig kan zijn. De wind heeft veelal vrij spel en het zand gaat echt overal zitten. En dan hebben we het nog niet eens over het op en af klimmen van al die duintoppen. De volgende dag voel je het wel in je been- en kuitspieren. Maar dan heb je er wel een schitterende wandeling opzitten.

Het is niet de eerste keer dat ik op Landgoed Duin- en Kruidberg was, of in Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Ik verkende er al meerdere delen van te voet. Tijdens korte en wat langere wandelroutes. Wil je meer vinden over dit fantastische Nationaal Park? Neem dan een kijkje op de pagina waar ik alle wandelroutes verzamel door Zuid-Kennemerland.

Meer duinwandelingen

Deel deze wandeling op Pinterest

mascha

Over mij

Hoi, ik ben Mascha en ik ben dol op wandelen… en schrijven. Dat is dan ook precies de reden dat ik mijn wandelavonturen graag met jou deel. Je vindt hier inspiratie voor natuurgebieden en wandelroutes, tips voor o.a. solowandelen en gratis downloads. Vragen? Neem gerust contact op >>

Deze blog bevat affiliate links. Als je via deze links iets bestelt krijg ik hier een kleine vergoeding voor. Jij betaalt niets extra. Wat een affiliate link inhoudt, vertel ik je in de Disclaimer.

error: Content is protected !!