...

Vandaag staat er weer een ochtendje Veluwe op de planning: de Duintjes wandeling Speulderbos. Een route langs de dansende bomen van een eeuwenoud bos in het Noorden van de Veluwe. Weer een nieuw deel van dit mooie natuurgebied om te ontdekken.

Praktische informatie

De wandeling: De Duintjes wandeling Speulderbos
Afstand: 5,8 kilometer
Soort wandeling: rondwandeling
Startpunt: Parkeerplaats De Duintjes
Parkeren: Parkeerplaats De Duintjes, Garderenseweg, Garderen
Markering: rode bordjes

Ik rij om 4.45 uur weg uit Voorburg. Volgens mij heb ik wel drie keer gecheckt of ik mijn camera bij mij heb. De vorige trip naar de Veluwe was ik hem vergeten en mocht ik 40 minuten extra rijden om hem op te halen thuis. Maar vandaag heb ik hem!

De naam van de route

Na een heerlijke rustige rit over snelweg en door dorpjes kom ik aan op een kleine parkeerplaats. Het is meer een inham naast het fietspad eigenlijk. Er staat nog geen andere auto, dus ik kan prima parkeren. En ik weet dat ik goed zit, want er staat een routebord met daarop De Duintjes 5,8 km

De naam van de route fascineert mij eigenlijk al vanaf het begin. Waarom de duintjes? Nou na de eerste 100 meter in het bos is het mij meer dan duidelijk. Ik wandel namelijk over de toppen van een aantal heuvels, een soort duinen. Aha dat is dus de reden voor de duintjes wandeling Speulderbos.

wandeling Speulderbos

De dansende bomen

Het bos is nog een beetje donker, het is dan ook pas 6.00 uur wanneer ik mijn wandeling start. Het Speulderbos is eeuwenoud, één van de oudste bossen van Nederland zelfs. Overal op het internet, waar ik iets kan vinden over het Speulderbos, staat dat het het mooiste bos van Nederland is en al na een half uur moet ik toegeven dat men gelijk heeft.

De vele eikenbomen die hier groeien staan in bijzondere vormen verspreid. Ze staan niet recht overeind maar een beetje in bochten. Dat is waar de omschrijving het dansende bos vandaan komt. Zo wordt het Speulderbos ook wel genoemd namelijk.

Stilte, mysterie en speuren

De wandeling start dus over de duintjes. Ik wandel over de smalle toppen van de heuvels. Over boomwortels, rond dikke bomen en ondertussen speurend tussen de bomen of ik iets van wild kan zien. Ik voel namelijk dat er iets zit. Ik hoor het ook hier en daar. Ik hoor takjes breken en ik ben het niet. Het geluid is te hard om van een muisje of vogel te zijn, dus ergens tussen de bomen en de struiken zit iets.

Over de duintjes wandel ik door totdat de duintjes onderbroken worden door een breed pad. Het is net of de duinden doorgesneden zijn als een stuk cake en daartussen ligt nu een pad van anderhalve meter breed. De rode route gaat rechtsaf, over dat brede wandelpad.

wandeling Speulderbos

Het wilde Speulderbos

En dan sta ik, voor ik het goed en wel doorheb, oog-in-oog met een aantal zwijnen. Langs dat brede pad waar ik overheen moet, op nog geen tien meter voor mij, scharrelen drie biggen door de berm van het pad. Met hun billen naar mij gericht, dus zien doen ze mij nog niet.

Ik steek het brede pad over, verschans mijzelf achter een dikke boom en begin foto’s te maken. De biggen wandelen, al zoekend naar voedsel, langzaam van mij af. Aangezien ze nog steeds niet doorhebben dat ik er ben, durf ik iets dichterbij te lopen. Ik doe wel voorzichtig, want ik heb de moeder nog niet kunnen spotten.

Moeders gespot

Ineens steekt de moeder het pad over en verdwijnt tussen de struiken aan de rechterkant. De biggen rennen er achteraan. Dat is mooi, want nu kan ik door wandelen. Ik volg het brede pad. Af en toe verschijnt er nog een big van tussen de struiken. Ze zijn er dus nog wel dus ik moet nog steeds opletten. Bij een kruising aangekomen, moet ik rechtdoor. Voor mij zie ik de moeder en beginnen oversteken naar links. Wanneer ik op de kruising stilsta om te kijken waar ze uithangen, zie ik ze op een meter of twintig staan tussen de bomen.

wandeling speulderbos

Moeders kijkt mij strak aan… Toevallig lopen de zwijnen dezelfde richting op, als dat mijn route gaat, maar dat betekent niet dat ze mij tolereert. Al snel maakt ze duidelijk dat ze wil dat ik wegga. Ze neemt een aantal stappen in mijn richting en er komt een geluid uit haar wat het midden houdt tussen een grom en een knor. Ok, ik moet nu stevig doorlopen, want  anders zou het mis kunnen gaan.

Handout wilde dieren

Wanneer je mijn handout download, krijg je ook regelmatig gratis tips en inspiratie voor jouw wandelavonturen. Je gegevens zijn veilig bij mij. Voor meer info bekijk de privacyverklaring.

Zonsopkomst tegemoet

Ondertussen leidt de wandeling door het Speulderbos mij richting een schitterende zonsopkomst. Rechts van mij verschijnt de zon tussen de bomen door en geeft een schitterend licht in het bos. Wat een magische plek is dit!

Ik schiet, met het geluid van nog meer zwijnen ergens tussen de bomen achter mij, een aantal foto’s. Terwijl ik daar zo sta te genieten, dringt het tot mij door hoe bevoorrecht ik ben eigenlijk. Ik heb de mogelijkheden om op een doorsnee vrijdag in de auto te stappen en naar de Veluwe te rijden om daar de zonsopkomst te bekijken.

Brede lanen, smalle paden

Deze route door het Speulderbos is ongelooflijk afwisselend. Ik stap van brede lanen over op smalle paden. Wanneer ik weer over een smal pad tussen de bomen door kronkel, bekruipt mij alweer dat gevoel dat ik aangekeken wordt. En ja hoor op ongeveer dertig meter rechts van mij staat een zwijn mij aankijken. En daarachter nog eentje en nog eentje…

Ik blijf abrupt stilstaan en dat zorgt ervoor dat er vanuit allerlei hoeken voor mij biggen wegstuiven. Allemaal richting die volwassen zwijnen. Ik tel er wel een stuk of twintig bij elkaar en gezamenlijk trekken ze weg tussen de bomen. En ik ook, ik kan mijn pad tussen de bomen door weer vervolgen.

Niets houdt mij tegen

En mocht je nu denken dat ik dit niet spannend vind… Natuurlijk vind ook ik dit soort situaties spannend. Ik loop, vooral na die situatie met die moeder eerder op de ochtend, toch wel extra oplettend hier door het bos. Vraag mij af en toe ook echt wel af waarom ik dit doe… Maar als ik dan weer op veilige afstand een oog-in-oog ervaring hebben en die erkenning voel van een wild dier dat mij ziet, dan weet ik het weer. Ik geniet gewoon van de stilte in het bos, van het magische licht en de sfeer die er hangt. Dus ondanks dat ik het spannend vind om zwijnen tegen te komen, vertrouw ik op de kennis die ik heb en laat ik mij niet tegenhouden door die spanning.

Andere inwoners van het Speulderbos

Via brede lanen gaat de route door. Ik ontwijk hier en daar een modderpoel op het pad en loof- en naaldbossen trekken aan mij voorbij. Deze duintjes wandeling speulderbos is zo afwisselend en zo ontzettend heerlijk wandelen. Tot nu toe ben ik alleen in het Speulderbos.

Een stuk voor mij steekt er een groot zwijn het pad over en verdwijnt rechts tussen de varens. Rustig loop ik door, want je weet nooit hoe dichtbij het pad hij stil blijft staan. Wanneer ik de hoek met de varens bereik zie ik dat hij al een stuk van het wandelpad staat de wroeten in de aarde. Zijn billen steken boven het groen uit.

Rechts zie ik beweging en als ik langzaam die kant op draai tref ik de blik van een ree, dat mij aanstaart. Vlak achter haar staat er nog eentje. Ze kijken mij aan, ik schiet wat foto’s en dan ineens gaan ze er als een speer vandoor. Het zwijn, dat kijkt niet op of om. Ik kan dan ook makkelijk de route vervolgen zonder dat hij iets doet.

Ontbijt op de 6-sprong

Dit zal het laatste wild zijn dat ik tegen ga komen. Via lange lanen kom ik uit bij een 6-sprong met een picknicktafel. Ik besluit dat dit dé plek is voor een ontbijtje. Mijn rugzak gaat af, cameraband komt los en ik plof lekker neer op de tafel. Met een boterhammetje in het vuistje bekijk ik de omgeving, volg een aantal spechten van boom naar boom en zoek alvast het volgende routepaaltje op.

Vanaf de 6-sprong wandel ik langs een aantal kleine velden richting een camping. Ik zet letterlijk drie meter buiten het bos om een pad links het bos weer in te duiken. Ondertussen lopen er twee mensen vlak achter mij en ik besluit even rustiger te gaan lopen en ze langs te laten gaan. Wanneer ze passeren raken we toch in gesprek. Het is een vader en zijn tienerdochter die ik om 6.15 uur vanmorgen ook al zag in de verte. Ze liepen de hele route een stuk achter mij en hebben ook veel gespot vandaag. Zij gaan hier richting camping en hun ontbijt.

De duintjes wandeling Speulderbos

Ik ben weer terug bij de duintjes. Ondertussen is het behoorlijk druk in het bos met mensen van de camping. Dit is een deel waar de honden los mogen en ik weet dan ook zeker, dat ik geen wild meer tegen ga komen vanaf hier. Behalve wilde mensen en honden dan 😉

Over de duintjes geniet ik van de laatste kilometer. De zon schijnt tussen de bomen door en het is zo mooi!! Onderaan de duinen ligt een veld vol met eikenbomen, die allemaal hun eigen dans dansen. Ik kom Marjolein tegen, een dame die haar jonge herdershond uitlaat en we raken in gesprek. Over mijn blog, mijn doel om er mijn geld mee te gaan verdienen, ondernemerschap en haar onderneming. Een heerlijk gesprek dat energie geeft. Wanneer zij afbuigt naar haar deel van de camping, ga ik de laatste duinen over, terug naar de uitgang van het bos. Terug naar mijn auto.

De Duintjes wandeling Speulderbos: magisch en wild

Het Speulderbos en de duintjes wandeling hebben mij helemaal ingepakt. Ik ben verliefd op dit bos, de sfeer, de magie, lichtinval en het wild dat hier leeft. Met geen woorden is te omschrijven hoe het voor mij is om een solowandeling te maken, zo vroeg in de ochtend, door zo’n mooi gebied.

De dansende bomen doen hun namen eer aan en het feit dat de zon zo schitterend opkwam vanmorgen is natuurlijk een gelukje. Dus mijn advies, ga je hier wandelen, doe dit dan vroeg in de ochtend en maag de magie van de lichtinval mee!

Ontdek wandelwalhalla de Veluwe

De Veluwe, wandelwalhalla van Nederland

De Veluwe is één van de meest populaire natuurgebieden van Nederland. In dit artikel vind je een uitgebreid overzicht van de Veluwe vol met informatie over de landschappen, de verschillende (grote) subgebieden, parkeerplaatsen en wandelroutes. En natuurlijk mijn ervaringen in de verschillende gebieden. Je kunt er urenlang wandelen, fietsen en...
error: Content is protected !!